Wszyscy kochamy spożywcze dyskonty
Ogromnym sukcesem w polskiej gospodarce wolnorynkowej okazały się dyskonty, w których możemy szybko i tanio kupić wszystko to, czego potrzebujemy do codziennego funkcjonowania. Dzisiaj pojęcie dyskontu jest tak naturalne, że praktycznie się go nie używa. Wystarczy jedynie, że w myślach Polaków jest to słowo synonimem słowa zakupy. Mamy w naszym kraju kilka sieci handlowych, które kojarzą się jedynie z zakupów dyskontowych, ale główna rywalizacja na tym rynku od lat toczy się pomiędzy dwoma sieciami. Jedna sieć to koncept niemiecki a druga narodziła się w Portugalii, ale dzisiaj jest odbierana jako typowo polska, bez żadnych zagranicznych naleciałości. W zasadzie napiszmy wprost, że to właśnie Biedronka dla ogromnej liczby Polaków jest dzisiaj sklepem numer jeden, sklepem, do którego wybieramy się regularnie i bardzo często. Na tym właśnie polega format dyskontu i o tym warto napomnieć, ponieważ przyjął on się naprawdę doskonale. Wielu Polaków pamięta i zna też dzisiejsze supermarkety i hipermarkety, w których można kupić naprawdę wszystko, ale ten cały towar rozmieszczony jest na gigantycznej powierzchni. Nie raz przejście przez wszystkie części hipermarketu potrafi zająć nawet dwie godziny, jeśli weźmiemy pod uwagę robienie zakupów naprawdę na spokojnie. Ten rodzaj zakupów kojarzy nam się z ogromnymi zakupami, bo kiedy takie wielkopowierzchniowe sklepy pojawiły się w Polsce to jeździło się do nich najczęściej raz w tygodniu na naprawdę ogromne zakupy. Przełom nastąpił wówczas, kiedy zagraniczne koncerny postanowiły sprzedać Polsce i Polakom nowy model robienia zakupów. Robienia ich w dużym sklepie ale często a już na pewno częściej aniżeli w bardzo dużym sklepie. I właśnie do takich sklepów należy wspomniana już Biedronka, którą śmiało można nazwać pierwowzorem polskich dyskontów. Każdy dzisiaj zna sklep z logiem w postaci małego owada w czarne kropki na czerwonych skrzydełkach. I do tego sklepu możemy pojechać dzisiaj zarówno po duże zakupy jak i po niewielkie codzienne. Na tym właśnie polega koncepcja dyskontu. Nie za duże sklepy, w których można kupić artykuły spożywcze i chemię użytkową, czyli wszystko to co jest potrzebne na co dzień. Zakupy można zrobić szybko, bo sklep jest przestronny, dobrze zaprojektowany a na kasach pracuje po kilka kasjerek czy kasjerów jednocześnie. Taki format sklepu, jaki zaoferowała w Polsce Biedronka przyjął się doskonale. Dlatego dzisiaj mamy przynajmniej kilka tysięcy sklepów tej sieci w Polsce.
Dyskonty spożywcze są świetnie zaprojektowane, dzięki czemu naprawdę wygodnie i szybko się w nich kupuje. Ale mają też ogromną przewagę nad innymi sklepami. Takie formaty sklepów oferują Polakom zakupy naprawdę tanie i dobre. Nie tylko Biedronka oferuje w swoich sklepach tak zwane marki własne. Każda sieć dyskontów musi mieć takie marki w swojej ofercie, bo dzięki temu może zaoferować klientów produkty bardzo tanie i bardzo dobre. Wobec czego śmiało można napisać, że cena to zdecydowanie pozytywny aspekt zakupów w tego typu sklepach. Atrakcyjna cena doskonale zdaje egzamin polegający na stałym zwiększaniu sprzedaży. Ale to nie wszystko. Klienci tego sklepu doceniają też fakt, że jest do niego po prostu blisko. Polityka lokalizacji sklepów sieci Biedronka i innych dyskontów jest właśnie taka, żeby każdy miał do tego sklepu blisko. Dzisiaj sieć tych sklepów jest tak ogromna, że z każdego miejsca w ciągu dziesięciu minut dojedzie się samochodem do najbliższego dyskontu. Na gigantyczną ilość sklepów idą wszystkie sieci tego typu w Polsce. I tym się właśnie dyskonty różnią od hipermarketów, że dyskontów jest mnóstwo i są rozlokowane co kilka kilometrów. Natomiast wielkopowierzchniowy sklep jest zazwyczaj jeden i trzeba do niego dojechać nawet kilkanaście czy kilkadziesiąt kilometrów, jeśli chodzi o mniejsze miejscowości.
Nie ma co ukrywać, że format dyskontu jest dzisiaj ogromnym sukcesem. Jedną z największych sieci tego rodzaju sklepów ma właśnie Biedronka, w której każde zakupy są udane. I tak naprawdę tylko dzięki temu, że te zakupy często tam robimy sklep ten może zaoferować nam produkty dobre i w niskich cenach. Takie sieci dyskontowe jak Biedronka negocjują ceny towarów ze swoimi dostawcami, dzięki czemu uzyskują oni możliwie najniższą cenę za towary, które potem również tanio sprzedawane są klientom. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić kupowanie gdzie indziej aniżeli w sklepie dyskontowym. To szybkie, wygodne i tanie. Nie ma kolejek, produkty są smaczne i zdrowe a wszystkie kosztują bardzo rozsądne pieniądze. Wobec czego nic dziwnego, że wszyscy na zakupy jadą dzisiaj do marketu, jak się przyjęło mówić ogólnie na dyskont. Słowo to, chociaż nie zastąpione, jest bardzo rzadko używane. Każdy przecież wie, dokąd jechać na zakupy i nie trzeba wcale wymawiać słowa dyskont. Bo przecież to oczywiste, że ten format robienia zakupów przyjął się u nas i nic nie zapowiada tego, żeby nasza sympatia do dyskontów miała jakoś szybko przeminąć. Chociaż z drugiej strony zanim przyszły do Nas dyskonty robiliśmy zakupy w hipermarketach i też nic nie zapowiadało tego, żeby miało się to zmienić. A jednak się zmieniło, kiedy zobaczyliśmy jak się robi zakupy właśnie w dyskontach.